POLIITTISEN KORREKTIUDEN KUKKASIA- KIRJOITUKSIA SANANVAPAUDESTA

KIRJASTA:

Poliittisen korrektiuden kukkasia- kirjoituksia sananvapaudesta esittelee joitakin ilmaisuvapauden loukkauksia ja kuvaa niiden kautta tarkemmin ”poliittisen korrektiuden” monenlaisia vaikutuksia yhteiskunnallisella tasolla. Useimmat kirjan esimerkit ovat Saksasta ja Britanniasta mutta osataan sitä muuallakin. Kirja kertoo tarkemmin, että keitä halutaan erityisesti suojella ja minkä takia.

KIRJOITTAJASTA:

Mika Sankari on 33- vuotias yhteiskuntakriitikko Hartolasta. Hän on kiinnostunut erityisesti väestötieteeseen ja sananvapauteen liittyvistä ilmiöistä. Mika on opiskellut mm. aluetiedettä Vaasan yliopistossa ja saksan kieltä ja kulttuuria Münchenin Ludwig-Maximilians-Universitätissä. Aika kuluu kirjoittamisen lisäksi keikkatöiden, lukemisen, tenniksen ja uinnin merkeissä.

KIRJAA SAATAVILLA HINTAAN 10 €/KPL


TILAUKSET mika.sankari at gmail.com tai 0405640750

UUTUUS NRO 1: KÄÄNNÖSPALVELU PÄIVYSTYSPERIAATTEELLA

Toiminta-ajatus: Ota yhteyttä minuun ja toimita tekstisi, niin saat sen takaisin suomennettuna jopa samana päivänä! Käännettävät kielet ovat saksa, englanti ja ruotsi. Veloitus 30 euroa/ sivu, 1 snt/suomenkielinen sana tai erikseen sovittava korvaus toimeksiannon perusteella. Erikoisalojani ovat yhteiskunnallinen , urheiluun ja ravintolatoimintaan liittyvä sekä kaupallinen sanasto.


UUTUUS NRO 2: KÄÄNNÖSPALVELU KESTOTILAUS-PERIAATTEELLA


Toiminta-ajatus: Haluaisitko syventää jonkin tietyn alan osaamistasi ja tiedät siihen liittyvän nettisivuston julkaisevan aiheesta uutisia? Ja kaipaisit jonkun kääntämään ne selvälle suomenkielelle? Esimerkkinä voidaan ajatella erilaisia ajankohtaisjulkaisuja saksalaisilla sivustoilla. Hinnoittelu menisi esimerkiksi seuraavasti: 5 euroa/uutinen tai kuukausitilaus(sis. 4 juttua) 15 euroa. Lisähintä 3 euroa uutista kohti.Tai sopimuksen mukaan.

Monday, January 11, 2010

Ulkomaalaiset (Kari Suomalainen 1990)

Killisilmät voivat tulla miljoonat
mukanaan, mutta rupusakkia
Suomessa on jo ennestään

Nuorena olin kosmopoliitti, enkä välittänyt suomalaisista. Ainoastaan ulkomaalaiset merkitsivät jotain. Näin sitä muuttuu iän ja kokemusten mukana. Nyt en välittäisi erityisemmin tavata ulkomaalaisia Suomessa ollenkaan.

Tietty klikki on päättänyt, että tänne otetaan muukalaisia Eurooppaan yhdistymisen takia. Koko liittymistähän on valmisteltu kansan selän takana, sille ei ole kerrottu mitään. Jokainen ulkomaalaisia koskeva mielipidetiedustelu on näyttänyt asiasta eri tulosta. Esimerkiksi HeSa ei julkaise artikkeli-ja yleisönosastoissaan muita kuin pakolaismyönteisiä juttuja. Varjopuolia ei tuoda yleensä esiin. Se antaa yksipuolisen kuvan asiasta.

  Suomi ei ole kellekään velkaa. Me ollaan oltu toisten orjia vuosisadat, ollaan tapeltu itsenäisyyden puolesta kolme kertaa. Me eletään kylmässä ilmastossa, maksetaan asumisesta papuja, ja sitten annamme melkein neljä miljardia neekerisotien rahoittamiseen, kun siellä omat fyrkat menevät muualta ostettaviin aseisiin. Siitäkään ei uskalleta puhua, koska se on suunnaton bisnes.

  Asettaisin koko käsitteen pakolaiset lainausmerkkeihin, sillä eihän kaikki mitään pakolaisia ole. Monet ajelehtijat ovat kuulleet joistakin hölmöistä Pohjolassa, joiden luo voi mennä loisimaan. He eivät kykene omassa maassaan luomaan mitään, siksi he tulevat niiden riesaksi, jotka pystyvät pitämään tasoa yllä. Oltiinhan mekin kurjassa jamassa Ruotsin vallan aikana, Venäjän vallan aikana oli vähän parempi. Mutta me opittiin. Meitä ei ole enää tarvinnut ruokkia.

  Jotain hyvääkin on tapahtunut. Helsinkiin on tullut paljon kiinalaisia ravintoloita, joissa voi syödä halvalla jopa sunnuntaisin. Sitä ei nälkäinen voinut ennen stadissa tehdä.

  En usko, että muut kulttuurit rikastuttaisivat meitä. Minä kysyn, että mitkä kulttuurit. Meitä eivät ainakaan rikastuta sellaiset kulttuurit, joita paetaan meidän kulttuuriin. Eiväthän mustalaisetkaan ole tänne sopeutuneet.

  Helsingissä oli tanssiravintola Hungaria, jossa oli Unkarin mustalaisorkestereita. Unkarilaiset ovat kuitenkin musiikkinsa suhteen pirun vihaisia, kun heidät aina yhdistetään mustalaisiin. En tiedä, miten mustalaiset ovat vaikuttaneet meidän musiikkiimme täällä Suomessa. Muistan ainoastaan mustalaispojan, joka junassa lauloi kahdella markalla.

Kolmella markalla sai väristyksen kanssa. Siinä oli glissando, mustalaisen äänen tuntee heti.

 - Eikö sivistysvaltioilla ole mielestäsi eettinen velvollisuus tarjota apuaan hädässä oleville ihmisille?

   Jos apua rupeaa tarjoomaan, niin kyllä ottajia riittää. Ne kaluaa sut luita myöten tyhjäksi. Kehittynyt yhteiskunta tekniikkoineen, sivistyksineen ym. vaatii tiettyjä ominaisuuksia. On niin eritasoisia ja eriluonteisia ihmisiä, että he eivät pysty elämään täällä. Siinä on sitten pirunmoinen joukko epäsosiaalista ainesta, josta meille ei ole mitään hyötyä. Suomessa on jo tarpeeksi rupusakkia ennestään.

  Meillä lapset kuolee potilasjonoon, meillä ei ole asuntoja, on kylmä ja nälkäkin, niin pitääkö hankkia vielä lisää rasitteita. Sitä asiaa ajavat pitäisi asettaa syytteeseen maanpetturuudesta sen sijaan, että jotain Väyrysen kirjettä varten pitäisi valtakunnanoikeuden kokoontua.

  Eettiseen velvollisuuteen perustuu koko kirkon keruujärjestelmä. Se on samanlainen kuin saastevero. Ensin herätetään syyllisyydentunto, ja sitten alkaa rahastus. Pakolaisasioihin liittyy hirveä rahastus niin kuin kehitysapuunkin. YK on oikea petosmylly. Kuka on määrännyt, että kehitysavun suuruuden pitää olla 0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta? Ei muuta kuin rahaa, antakaa meille rahaa. Sitten YK pitää hemmetinmoista byrokratiaa kaikkine alajärjestöineen. Minä en Unicefille anna penniäkään, kun tiedän mihin rahat menee.

   Ensin niiden kestojulkkiksena oli Danny Kaye, sitten supernyyhky Liv Ullman. Sen jälkeen tuli Liv Ullmanin tytär. Sitten siellä pyöriskelee meidän Arja Saijonmaa, joka on oikea ittensä esiintyöntäjä. Hän on samanlainen rasitus kuin runojen myyjät ennen sanomalehtien toimituksissa. Saijonmaa ei saa rahaa, mutta hän matkustaa varmaan luksusluokassa ympäri, asuu loistohotelleissa ja kertoo sellaisesta ihmeestä, että maailmassa on nälkäisiä lapsia. Kuinka monta kaivoa milläkin rahoilla kaivettaisiin? Ja Liv Ullman sanoo, että joka sekunti maailmassa kuolee lapsia, nyt, nyt, nyt, mutta hän ei kerro, että niitä myös syntyy nyt, nyt, nyt...

 - Edustatko pakolaiskysymyksessä Suomen ulkomaalaispolitiikan vastaista linjaa?

En, sillä ulkomaalaispolitiikkamme on ollut oikeilla linjoilla. Hallitusohjelmakin on maltillinen: pakolaisista puhutaan kiintiönä, ja sen lisäksi mainitaan muutama hätätapaus. Suomessahan on todettu, että tilanne pitää hallita, muuten joudumme samaan liemeen kuin Ruotsi. Kansan kanssa olen samaa mieltä, sen osoittavat mielipidetutkimuksetkin. Pakolais-ja muukalaiskysymys on nyt kanonisoitu, se on sama kuin inkvisitio. SMP on ainoa, joka uskaltaa sanoa mitä kansa ja moni kansanedustaja ajattelee. Parlamentaarikot ovat tekopyhiä ja haistelevat tuulta. Minä en ole riippuvainen äänestäjistä enkä HeSastakaan, koska olen eläkkeellä.

-   Onko mielipiteesi populismia?

  Jos on samaa mieltä kuin kansa, miksi sitä sanotaan populismiksi? Populismi on sitä, että kosiskellaan kansaa. Eihän SMP kosiskele kansaa pakolaisjutuilla, koska se on esimerkiksi Yleisradion paahtamia näkemyksiä vastaan.

 -   SMP:n kannattajia on luonnehdittu unohdetuksi kansaksi, itse edustat kuitenkin sivistyneistöä, jolla tutkimusten mukaan pitäisi olla suvaitsevaisimmat asenteet pakolaisiin.

  Onko sivistystä hankkia maalle ikävyyksiä, joista muut haluaisivat eroon? Kuka on unohdettua kansaa, missä se on? Missä pirussa on meidän sivistyneistö? Voi olla, että minussa on väärää verta. Olen vaarallinen, kun mulla on rahvaan tuore veri ja sivistyneistön äly.

  Suomalainen ihminen on persoonallisuus, hänestä on aina jokin mielikuva, oli se sitten myönteinen tai kielteinen. Me olemme olemassa, meillä on identiteetti, vaikka isonvihan jälkeen suomalaisia oli vain noin 300 000 jäljellä. Joukossa on aina ollut ruotsalaisia ja venäläisiä, mutta Suomen kansa on yhä olemassa. Ruotsalaiset ovat nykyään niin hajuttomia ja mauttomia, että he potevat suomalaisten suhteen jonkinlaista henkistä peniskateutta.

   Kaikessa Euroopan yhdentymis- ja pakolaishössötyksessä päättäjien pitäisi osata lukea taivaan merkkejä. Muuten viimeistään viiden vuoden kuluttua Suomessa vuotaa veri.

 - Kaikki eivät tunnu meillä tietävän, mikä ero on pakolaisella ja siirtolaisella.

   Pakolaiselle kuuluu varustettu asunto, vaatteet ja päiväraha sekä jatkuva koulutus. Siirtolainen tulee omin neuvoin maahan, ja niitähän on ollut aina.

   Siirtolaiset liikkuvat vaellushaluaan. Niin minun sveitsiläinen äidinäidinäitinikin tuli Suomeen kotiopettajaksi, ei mikään pakottanut häntä siihen. Hän vain jotenkin joutui. Suomalaiset ovat itsekin lähteneet ulkomaille jonkinlaisen vaellusvietin ja kaukokaipuun varassa. He ovat olleet ihan kunnon kansalaisia.

 - Mitä ajattelet siitä, että Floridassa ja Bangkokissa on tällä hetkellä kymmeniä suomalaisia etsintäkuulutettuja rikollisia?

   Toivottavasti he saavat aidsin ja luultavasti saavatkin. He eivät ole keränneet rahaansa Bangkokista vaan täältä. He rikastuttavat Bangkokia. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos tännekin tulee muutamia killisilmiä miljoonat mukanaan.

 - Eivätkö ulkomailla asuvat sadattuhannet suomalaiset ole yhtä rasittavia siellä kuin vierasmaalaiset täällä?

 Suomalaisia ajaa siirtolaisuuteen halu mennä vaikka Kanarian saarille tai huvilaan Espanjaan. Eläkeläisiä lukuunottamatta muuttajat ovat yleensä nuoria, ja nuoret ovat uteliaita. Lankoni lähti Australiaan eikä hänellä ollut mitään erikoista syytä. Hän oli hyvä ammattimies, ja olisi varmasti tienannut täällä enemmän. Siirtolaisella on vain irrationaalinen halu lähteä johonkin.

  Vuosisadan alun Pohjanmaalta lähdettiin Amerikkaan, ja toisen maailmansodan jälkeen Ruotsiin hakemaan töitä sankoin joukoin. Tutkimusten mukaan valtaosa lähtijöistä on ollut alemmista sosiaaliryhmistä. Suomalaiset siirtolaiset eivät ole koskaan olleet kurjalistoa uudessa paikassa kuten hispanot ja muut, jotka ovat eläneet slummeissa.

  Suomalaiset olivat Amerikassa kaivosduunareita ja lännen lokareita, mutta elintaso oli silloin vielä yleisesti matalalla. Sinne muuttaneet suomalaiset eivät ole erityisen menestyneitä. Jos joku pääsee filmitähden piiaksi, siitä tehdään täällä juttu lehtiin. Eivät he kuitenkaan kenenkään rasitteina ole olleet. He ovat tehneet raskaita töitä, tuottaneet ja maksaneet veroa. Pikkueläjiähän he ovat, lukeutuvat työväenluokkaan tai alempaan keskiluokkaan.

   Meikäläiset eivät mene Amerikkaan rasitukseksi, heistä ei ole harmia. Ei meillekään ole harmia, jos tänne tulevat siirtolaiset ovat samaa kulttuuritasoa. Mutta jos sieltä tule rupumaista sakkia, niin se rasittaa. Niillä on eri luonne, erilainen käsitys asioista.

   Jos Suomi-äiti on kylmä omilleen, niin se on myös vierailleen. Tai pitäisi sanoa: jos on kylmä vierailleen, niin on myös omilleen. Suomalaiset siirtolaiset tulevat tänne käymään naama levällään, että eikö olekin hauska nähdä. Toiset suomalaiset vaan sanovat, että pysykää siellä kun kerran menitte. Silti viranomaiset koittavat hädissään saada Ruotsista tänne paluumuuttajia. Siellä heitä haukutaan finnjäveleiksi.

 - Työvoimapula tulee Suomessa pahenemaan, likaiset ja raskaammat työt jäävät työnantajien mukaan tulevaisuudessa ulkomaalaisten tehtäväksi.

   Minä tiedän, että iso raha miettii kaikessa hiljaisuudessa: tulee halvemmaksi tuottaa halpa työvoima Suomeen kuin perustaa uusi tehdas ulkomaille. Ammattiyhdistysliike on tätä vastaan ja tuntee epäluuloa. Kaikki on siitä kiinni, halutaanko tänne slummeja. Pitää kansalla olla omaakin älliä eikä uskoa kaikkea, mitä se lukee.

Onhan meilläkin työvoimareserviä, mutta eihän se viitti tehdä töitä, kun on työttömyyskorvaus. On ihme miten vähällä suomalainen mies tulee toimeen, kun ei tartte tehdä töitä. Siihen riittää kansaneläke tai työttömyyskorvaus ihan hyvin. Kun ei ole mitään vaatimuksia. Elävät just niin kuin bulgarialaiset jossakin mörskässä, juovat ja kattovat aamusta iltaan televisiota.

  Ei ole kovinkaan kauan siitä kun Pentti Kouri ennusti, että teollisuuden automaatio nostaa työttömyyttä. Silloin minä sanoin, että kissan viikset. Tämä maa on itse asiassa rakennettu pienellä väestöllä, ja saatu elintaso nousemaan. Sotakorvaukset on maksettu hyvin vähällä väellä; suuret ikäluokat olivat silloin lapsia, jotka kuluttivat enemmän kuin tuottivat.

  Mikä se työvoiman tuonnin autuus on, varsinkin kun konjunktuurit vaihtelevat? Jos tuomme tänne 50 000 vierastyöläistä, ja tulee matalasuhdanne, meillä on 50000 työtöntä enemmän.

  Ei sillä ole merkitystä miten paljon meitä on. Tietenkin jokainen työläinen on samalla kuluttaja, mutta jos on vähemmän ihmisiä, on vähemmän kuluttajia. Lukumäärä ja hyvinvointi ovat eri asia, muutenhan pienet maat olisivat köyhiä ja isot rikkaita.

 - Jos näet kuvan Suomeen tulevasta bulgarianturkkilaisesta äidistä lapsi sylissään, koskettaako se sinua lainkaan?

   Kuka sen takaa, etteikö hän voisi mennä Bulgariaan takaisin. Hän on vain kuullut, että täällä on hyvä sosiaalihuolto, tai että joku toinen bulgarianturkkilainen on päässyt Suomeen. Lasten käyttö on aina propagandaa. Piirsin kerran nälkiintyneen neekerilapsen käden, mutta sen takaa tuli sotilaan käsi.

   Huumeiden lisäksi Suomeen on levinnyt kansainvälinen ihmiskauppa. En hyväksy sitä ollenkaan, on kysymyksessä sitten suomalaisten harjoittama aasialaisten naisten vaimonvälitys tai ulkomailla organisoitu ihmisten tuonti Suomeen. Lehdessä kerrottiin petetyistä pakistanilaisista, jotka olivat maksaneet Suomen suurlähetystön virkailijalle 6000 markkaa työpaikasta. Neuvostoliiton kautta tulevat somalijoukot ovat varmasti maksaneet ryssän virkailijoille päästäkseen Suomeen. Tämä on kovaa bisnestä.

   Mikä tekee köyhäksi? Hölmöys. Jos auttaa hölmöä, se menee geometrisessä sarjassa: tulee kaksi hölmöä. Sitten neljä, kahdeksan, kuusitoista ja niin edelleen. Muut pohjoismaat ovat sulkenet ovensa. Pitääkö meidän odottaa kunnes täällä on sama tilanne.

   Inkeriläisille osoitetaan täällä heti työpaikka. Kun Manu puhui heistä paluumuuttajina, hän luultavasti tarkoitti sitä, että heidät häpeällisesti ajettiin täältä sodan päätyttyä. Nehän ovat suomalaisia, vähän niinkuin karjalaisia, joita ei aikoinaan hyvällä silmällä katsottu. Karjalaisia pidettiin sodan jälkeen puoliryssinä, muristun, että mitä ne nyt tulee meidän nurkkiin. Ja ruotsalaiset, hurrit pesivät kätensä.

  Nyt on hurreillakin vietnamilaiset. Laki on sellainen, että jos kunnan kielivähemmistön määrä putoaa alle tietyn prosentin, kunta muuttuu yksikieliseksi. Mutta laki ei sano, että vähemmistön pitää olla nimenomaan hurreja, ne voivat olla myös vietnamilaisia. Siksi ruotsinkieliset kunnat ottavat vietnamilaisia, koska ne saavat parina ensimmäisenä vuonna valtionapua ja pystyvät pitämään kuntansa ruotsinkielisinä. Ei niiden motiivi sen jalompi ole.

  Kun Suomeen saapuu entinen terroristi Torres, nykyinen pankkirosvo, ja väittää haluavansa poronhoitajaksi, hänet pannaan lukkojen taakse niin kuin muutkin hämärämiehet. Sitten tulee joku määkimään ihmisoikeuksista, valittamaan asteesta asteeseen. Siihen menee aikaa, jonka seurauksena rosvo vaatii 50 000 markkaa korvausta. Miten tuleekin mieleen vanhojen amerikkalaisfilmien gangsteriasianajajat.

 - Onko sinusta oikein, että ihminen suljetaan vankilaan puoleksi vuodeksi ilman oikeudenkäyntiä?

  Ei kai hän kuvittele, että tänne tullaan ilman passia ja päästään etsintäkuulutettuna vapaalle jalalle. Eihän edes tavallinen lentoyhtiö lennättänyt häntä Espanjaan, vaan piti olla sotilaskone, koska pelättiin terrorismia.

   Minä en ymmärrä mistä terrorisminrakkaus tulee. Koko Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunta on ihan mätä. Sen jälkeen kun ne ilmoittautuivat Torresin tukiryhmäksi, minä en ole säälinyt niitten asunnottomuutta ja opintolainojen korkoja.

 - Kun Suomi liittyy Eurooppaan, niin pitkiä pidätysaikoja täytyy muuttaa.

   Emme puhu viattomista ihmisistä. Tänne saa tulla japanilaisia murhaamaan ja muita mafia- ja huuumeihmisiä, niitähän täällä jo on. Sitten käy kuin Ruotsissa. Venäläisiä lentokonekaappaajia säälitellään, minun puolestani menkööt sinne mistä tulivatkin. En ymmärrä mistä nämä asenteet tulevat: Suomi on maailman rikollisystävällisin maa. Kyllä luulisi, että tavallisella kunnon ihmisellä on ihmisoikeudet. Täytyyhän meidänkin olla turvassa. Sitten kun pakolais-, aids- ja huumeongelmat alkavat näkyä konkreettisesti, hurahtaneet humanistit pyörittävät päätään eivätkä vastaa mistään. Poliisia ei kukaan ole halunnut kuunnella. Jos rikollisuus kasvaa, meilläkin mennään yhä enemmän niin sanottuun lännen lakiin. Jos viranomaiset ja laki eivät suojaa, niin ihmiset alkavat tehdä sen itse. Silloin eivät torresit ole täällä kauan hengissä. Monet etelän ja idän miehet eivät tiedä Suomesta mitään, mutta haluavat yhteyttä suomalaisiin tyttöihin. Oikein lihava pahannäköinen valkoinen nainen lyö hynttyyt yhteen nuoren käppänän kanssa. Kaveri saa oleskeluluvan, kun nainen tulee raskaaksi. Sitten kaikkien sotkujen jälkeen mimmin ei tarvitse katsoa kuin peiliin, pettymys on suuri. Hänkin luuli itseään rakastettavan juuri sen takia, mitä itse on. Mutta monet kiharapäät rakastavat vain saadakseen oleskeluluvan. Sitten ulkomaalaiskeskukseen soittaa itkeviä tyttöjä, että älkää päästäkö sitä tyyppiä enää tänne.

 - Ennen Suomessakin mentiin naimisiin vain rahan takia.

  Siinä on se ero, ettei kukaan teeskennellytkään menevänsä naimisiin muusta syystä. Neuvoteltiin sukujen kesken, solmittiin avioliittoja ja puhuttiin avoimesti myötäjäisistä ja rahasta.

No comments: