POLIITTISEN KORREKTIUDEN KUKKASIA- KIRJOITUKSIA SANANVAPAUDESTA

KIRJASTA:

Poliittisen korrektiuden kukkasia- kirjoituksia sananvapaudesta esittelee joitakin ilmaisuvapauden loukkauksia ja kuvaa niiden kautta tarkemmin ”poliittisen korrektiuden” monenlaisia vaikutuksia yhteiskunnallisella tasolla. Useimmat kirjan esimerkit ovat Saksasta ja Britanniasta mutta osataan sitä muuallakin. Kirja kertoo tarkemmin, että keitä halutaan erityisesti suojella ja minkä takia.

KIRJOITTAJASTA:

Mika Sankari on 33- vuotias yhteiskuntakriitikko Hartolasta. Hän on kiinnostunut erityisesti väestötieteeseen ja sananvapauteen liittyvistä ilmiöistä. Mika on opiskellut mm. aluetiedettä Vaasan yliopistossa ja saksan kieltä ja kulttuuria Münchenin Ludwig-Maximilians-Universitätissä. Aika kuluu kirjoittamisen lisäksi keikkatöiden, lukemisen, tenniksen ja uinnin merkeissä.

KIRJAA SAATAVILLA HINTAAN 10 €/KPL


TILAUKSET mika.sankari at gmail.com tai 0405640750

UUTUUS NRO 1: KÄÄNNÖSPALVELU PÄIVYSTYSPERIAATTEELLA

Toiminta-ajatus: Ota yhteyttä minuun ja toimita tekstisi, niin saat sen takaisin suomennettuna jopa samana päivänä! Käännettävät kielet ovat saksa, englanti ja ruotsi. Veloitus 30 euroa/ sivu, 1 snt/suomenkielinen sana tai erikseen sovittava korvaus toimeksiannon perusteella. Erikoisalojani ovat yhteiskunnallinen , urheiluun ja ravintolatoimintaan liittyvä sekä kaupallinen sanasto.


UUTUUS NRO 2: KÄÄNNÖSPALVELU KESTOTILAUS-PERIAATTEELLA


Toiminta-ajatus: Haluaisitko syventää jonkin tietyn alan osaamistasi ja tiedät siihen liittyvän nettisivuston julkaisevan aiheesta uutisia? Ja kaipaisit jonkun kääntämään ne selvälle suomenkielelle? Esimerkkinä voidaan ajatella erilaisia ajankohtaisjulkaisuja saksalaisilla sivustoilla. Hinnoittelu menisi esimerkiksi seuraavasti: 5 euroa/uutinen tai kuukausitilaus(sis. 4 juttua) 15 euroa. Lisähintä 3 euroa uutista kohti.Tai sopimuksen mukaan.

Sunday, April 4, 2010

Monikulttuurinen Ruotsi, osa 2


Ruotsissa ei ole enää pitkään aikaan opetettu uskontoa perinteisellä tavalla. Se on korvattu nk. yleisellä uskontotiedolla. Tästä syystä yhä harvemmat ruotsalaiset tuntevat enää Raamatun sanomaa ja kenties sen takia he eivät tunnista enää yleisiä kristillisiä arvoja. Tämä saa monet ruotsalaiset etsimään itseään ja henkisiä arvojaan uudelleen sekä hakemaan elämän syvempää tarkoitusta. Moderniin ja maailmalle avoimeen hyvinvointiyhteiskuntaan ilmaantui aukko, jonka täyttämisessä ei ole onnistuttu järin hyvin, ei tieteen eikä elämäntapojen avulla. Se tuli sinne viime vuosisadan aikana ja jatkaa nopeaa leviämistään. Tilastojen mukaan kehitys on mennyt karkeasti ottaen näin: Vuonna 1930 maassa eli 15 hengen muslimiyhteisö, vuonna 1970 heitä arvioitiin olevan noin 1000, vuonna 1980 30000, vuonna 1990 jo peräti 120000. Tahti on kiihtynyt tuonkin jälkeen hurjasti, sillä 1996 ylittyi 200000 muslimin raja, vuonna 20000 325000, tällä hetkellä heitä on jo reilusti yli 400000. Nämä lukemat ovat peräisin EU:n tilastoista.

Ruotsalaisen yhteiskunnan demografinen rakenne muuttuu siis rajuun ja ennennäkemättömään tahtiin. Etnisten ruotsalaisten määrä vähenee koko ajan muuhun väestöön verrattuna. Mikäli tämä kehitys jatkuu entisellään ilman suuria muutoksia, niin Ruotsista voi tulla muslimienemmistöinen maa muutaman vuosikymmenen kuluttua. Tämä tapahtuisi jo periaatteessa vähäisemmänkin maahanmuuton avulla ja mikään ei tällä hetkellä todista voimakkaasti tuota kehitystä vastaan, vaikka tietynlaisia kiristyksiä Ruotsi onkin tehnyt maahanmuuttopolitiikassaan. Lisäksi väkisin paitsiossa pidetty maahanmuttokriittinen Sverigedemokraterna -puolue on saanut lisää kannatusta. Se vaatii Ruotsin nykyiseen maahanmuuttopolitiikkaan suuria muutoksia.
Emme toki tiedä varmasti, että tuleeko lopulta näin käymään. Nämä luvut on kuitenkin aiheellista tietää jo nyt ja painaa ne mieleen. Esimerkiksi vuonna 2006 kaupattiin t-paitoja, joihin oli painatettu teksti ”Vuonna 2030 valloitamme Ruotsin.” Kehitys on Ruotsissa huomattavasti nopeampaa kuin eräässä toisessa maassa, jota emme ihan heti islamin kanssa välttämättä yhdistäisi. Itänaapurimme Venäjähän on tunnetusti perinteinen kristillis- ortodoksinen maa mutta siitä tulisi venäläislehden jutun mukaan muslimienemmistöinen maa peräti vuonna 2050.
 
Tämä kehitys heijastuu erityisen voimakkaasti maan koululaitokseen. Koska valtion omistamissa kouluissa ei saa antaa uskonnonopetusta, perustavat muslimit omia koulujaan. Ensimmäinen islamilainen yksityiskoulu avattiin Malmössa vuonna 1993. Tänä päivänä niitä on jo yli 20. Taka-ajatuksena piilee myös sharia-lain soveltaminen tietyissä tapauksissa. Kamal Moubadder vaikuttaa ensisilmäyksellä hyvin sopeutuneelta maahanmuuttajalta. Hän on kirjoittanut kirjan 40 kysymystä islamista (40 frågor om islam). Tämä ei ole niin tuttu kirja ruotsalaisille mutta siitä hieman myöhemmin lisää. Hän rakennutti koulun muslimilapsia varten Järfallaan, erääseen Tukholman lähiöön. Moubadder toimi koulun rehtorina vuoteen 2005 saakka, kunnes kesällä 2007 tapahtui jotain erikoista, mikä mursi hänen sädekehänsä. Hän nimittäin ehdotti sharia-lain käyttöönottamista, mieluiten ”demokraattisten” vaalien kautta. Nämä kannanotot herättivät huomiota vuonna 2007.
Tällä hetkellä Ruotsissa on viisi suurta shiamuslimien moskeijaa, jotka sijaitsevat Malmössa, Uppsalassa, Västeråsissa, Trollhättanissa ja Göteborgissa ja näissä on yhteensä noin 150 rukoushuonetta. Maassa on kymmenen pelkästään muslimeille tarkoitettua hautausmaata. Islam onkin nykyisin Ruotsin toiseksi suurin uskonto ja se etenee vauhdilla uusillekin alueille. 
 
Vuodesta 1997 lähtien Ruotsi on ilmoittanut virallisesti olevansa monikulttuurinen maa. Kotoutumislaki korostaa aina sitä, että Ruotsi on monikulttuurisesti suuntautunut yhteiskunta ja sitä, että kaikki ovat tervetulleita Ruotsiin. Turvapaikan hakeminen on tehty halukkaille tulijoille helpoksi. 
 
Kotoutuminen tarkoittaa ruotsalaisten mielestä esimerkiksi sitä, että islamia ja muslimeja ei saa kritisoida. Jens Orback, ruotsalainen sosiaalidemokraatti, sanoi eräässä radiokeskustelussa vuonna 2004 näin: ”Meidän täytyy olla suvaitsevaisia ja avoimia muslimeja ja islaminuskoa kohtaan, sillä tällä tavalla toimien he tulevat olemaan sitä meitä kohtaan siinä vaiheessa, kun olemme vähemmistönä täällä.” Euroopan Unionin virallisessa raportissa koskien muslimien asemaa Ruotsissa todetaan, että muslimeja ”yrjitään” heitä kohdellaan ”sosiaalisesti eriarvoisella tavalla". (Ruotsi-muslimit EU:ssa vuonna 2007)

Anders Lago toimii Södertäljen pormestarina. Aikaisemmin kaupunki eli kukoistuskauttaan, Scanian kuorma-autot valmistettiin Södertäljessä ja tennistähti Björn Borg pelasi kaupungin maailmankartalle. Södertäljestä piti tulla malliesimerkki monikulttuurin ihanuudesta muille ruotsalaiskaupungeille mutta on kuitenkin käynyt ihan päinvastoin. Tällä hetkellä 40 prosenttia kaupungin asukkaista on ulkomaalaistaustaisia. Kaupunkiin saapui viikottain kymmeniä perheitä Irakin tilanteen ollessa pahimmillaan ja nyt kaupungissa on noin 82000 asukasta, joista yli 6000 irakilaisia. 

Södertälje on malliesimerkki epäonnistuneesta kotouttamispolitiikasta ja Södertäljen tapaus todistaa myös sen, että aina ei ole kysymys pelkästään islamista, vaan laajemmasta käsitteestä eli islamilaisesta kulttuuripiiristä ja siihen liittyvistä asioista. Suuri osa Södertäljen irakilaisista on nimittäin kristittyjä, joten ruotsalainen hyvinvointiyhteiskunta otti heidät ilomielin vastaan ja huolehti heistä parhaan kykynsä mukaan. Vuonna 2007 Ruotsiin saapui 18500 turvapaikanhakijaa Irakista, melkein puolet enemmän kuin edellisvuonna ja noin tuhat irakilaista muutti sen vuoden aikana Södertäljeen.

Kaupunki on käymässä ahtaaksi, kaksioissa saattoi majailla jopa toistakymmentä henkeä yhtäaikaa. Ei olekaan ihme, että kantaruotsalaiset muuttavat kaupungista kiihtyvällä tahdilla pois. Pormestari Anders Lago katselee epätoivoisena uusien tulijoiden jatkuvaa virtaa mutta tämän patoamiseen hän ei kuitenkaan kykene. Jokainen uusi hyväksytty tulija on perustuslain mukaan vapaa valitsemaan asuinpaikkansa. Sittemmin ruotsalaiset ovat nimenneet kaupungin uudelleen, se on nyt ”Pikku Bagdad”. Normaali elämän arkipäivä karkaa Södertaljessä yhä kauemmas, sillä vain noin joka neljäs maahan muuttaneista miehistä käy töissä, naisten vastaava lukema on vieläkin alhaisempi. Tälle kehitykselle hyvinvointivaltio antoi vuosikymmenten aikana kaiken tukensa ja hintaa maksetaan tulevaisuudessa. 
 
Parhaiten maisemien muuttumisen havaitsee julkisissa kulkuvälineissä. Södertäljen lisäksi asiat ovat toisin muuallakin. Tässä korostuu erityisesti Irakista ja Somaliasta tulleet maahanmuuttajat ja sen myötä yksi poliittisesti epäkorrekti asia osoittautuu tilastojen kautta: Ruotsalaisten tutkimuslaitosten mukaan liikenneonnettomuuksien riski on maahanmuuttajien kohdalla kaksinkertainen kantaväestöön verrattuna. Norjalaiset liikenneviranomaiset kertoivat tilanteen olevan saman sielläkin. Tilanteen parantamiseksi on järjestetty erilaisia kursseja, joilla erityisesti Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleita maahanmuuttajia valistetaan ruotsalaisesta liikennekulttuurista. 
 
Kulttuurin rikastuminen” näkyy Ruotsissa paljon muussakin kuin liikenneasioissa. Erityisesti muslimien vaikutuksesta maa on muuttunut täysin toisenlaiseksi. Esimerkiksi rikostilastot ovat kasvussa ja koko ajan nousevat sosiaalimenot uhkaavat monien muiden vaikeuksien ohella romahduttaa hyvinvointivaltion rahoitusperustan. Vakaasta ja turvallisesta maasta, joka on lahjoittanut maailmalle mm. Abban ja Volvon, uhkaa tulla ”Pohjois-Euroopan Bosnia” hyvinkin nopeasti. Maahanmuuttajien lisääntynyt rikollisuus on saanut kantaväestön muuttamaan pois pahimmilta alueilta. Erityisen voimakasta tämä poismuutto on Malmössa, jossa juutalaisiin kohdistuneet hyökkäykset ovat pakottaneet joitakin jopa muuttamaan maasta pois

Ruotsalaiset siis päättivät avata ovet melkoisen selälleen ja ottaa vastaan uutta porukkaa islamilaisen kulttuuripiirin alueelta. Nyt he ovat ajautuneet etsimään turvallisuutta elämälleen uudelleen. He nimeävät pääsyyksi poismuutolleen huolen lastensa turvallisuudesta ja tulevaisuuden näkymistä. Tästä syystä erityisesti Malmöstä lähdetään kovaa vauhtia pois. Viranomaiset eivät ole uskaltaneet puuttua kunnolla ”nuorukaisten” katumellakointiin, epäröintiä kesti kuukausitolkulla. Kesäkuussa 2008 tapahtui seuraavaa: Palokunta pääsi sammuttamaan tulipaloa vasta sitten, kun se sai poliisisaattuen turvakseen. Paikalliset ”nuorukaiset” olivat häirinneet viranomaisten työtä monin tavoin, esimerkiksi heittelemällä kiviä pelastusviranomaisia kohti. Rosengårdin kaupunginosa on erityisen pahamainen tässä suhteessa. ”Nuorukaisilla” näin lainausmerkkeihin kirjoitettuna tarkoitetaan siis maahanmuuttajataustaisia nuoria, jotka syyllistyvät rikoksiin. Ilmiö on hyvin yleiseurooppalainen.

Heinäkuussa 2008 ruotsalaislehdet uutisoivat tällaisesta yhteenotosta poliisin ja nuorten kesken. Ympäri Rosengårdin lähiön aluetta oli sytytelty pieniä tulipaloja, jätekatoksia ja autoja oli tuikattu tuleen. Näitä piti sitten tulla sammuttamaan. Palokunta ei päässyt perille asti heti, se joutui nimittäin kivisateeseen! Saman kohtelun saivat kokea perässä tulleet poliisit. Sittemmin paloautot ovat saaneet luodinkestävät lasit mutta sekään ei miehistöä auta autosta poistuttaessa. Nuorilta kysyttiin haastattelussa syytä heidän käytökseensä. He vastasivat syynä olleen VIISI vuotta sitten tapahtuneen moskeijapalon. Heidän mielestään palokunta ei ollut saapunut riittävän ripeästi paikalle. Sen takia pelastusviranomaisten pitää olla varuillaan vielä vuosikausia tapahtuneen jälkeen. Kysymyksessä on siis puhtaasti ”kunnia-asia”.

Tervetuloa Ruotsiin, otsikoi eräs amerikkalaisraportti, joka käsittelee maan kasvavia ongelmia Malmön esimerkin avulla.37 Raportti on nähtävissä Youtubessa. Se esittelee maahanmuuton takia kovasti muuttunutta Malmöä ilman perinteisen, ruotsalaisen poliittisen korrektiuden painolastia. Ohjelma kertoo toistuvista muslimien levottomuuksista. Poliisi kertoo, että he menevät tiettyihin kaupunginosiin enää vain pakottavassa tapauksessa, jopa ambulanssit tarvitsevat joskus poliisaattueen turvakseen. Useat koulut ovat muuttuneet kokonaan maahanmuuttajavaltaisiksi. Filmi näytettiin ruotsalaistoimittajille, joiden avulla se toimitettiin eteenpäin ja esitettiin myöhemmin Ruotsin valtakunnallisella televisiokanavalla. Amerikkalaisten piti siis tulla kertomaan, että miten ruotsalaisilla menee heidän omassa maassaan?

Ruotsalainen Lisa Nilsson asui yli kaksikymmentä vuotta New Yorkissa. Hän muutti sieltä takaisin Malmöön. Paradoksaalista kyllä, hän sanoo nyt kaipaavansa New Yorkiin, koska hän tunsi olevansa siellä turvassa. Nilsson myöntää turvautuvansa aina pimeän aikaan taksikyytiin. Hän sanoo tietävänsä, että kaupungissa on tapahtunut paljon raiskauksian, niiden määrä on kasvanut 17 prosentilla vuoden 2003 jälkeen.  Viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana raiskausten määrä on peräti kolminkertaistunut. Se sai eräät teinitytöt keksimään raiskauksia ehkäisevän, vyötärölle sijoitettavan laitteen. Tämä on kehityksen suunta muissakin Pohjoismaissa. Jo vuonna 2001 imaamit kokoontuivat ja vetosivat muslimeihin tilanteen parantamiseksi mutta mitään merkittäviä tuloksia ei ole kuitenkaan saatu. Myös alaikäisten raiskausten määrän jatkuva kasvu on pelottava ilmiö.

Onhan kuitenkin olemassa eräänlainen suoja tätä riskiä vastaan- nimittäin huntu. Ruotsin hallitus painatti vuonna 2007 oikein erikseen postimerkkisarjan, jossa oli teemana monikulttuurisuus. Siinä esiintyi kaksi musliminaista perinteiseen, koko vartalon ja pään silmiä lukuunottamatta peittävään asuun (Abaya) pukeutuneena. He olivat piknikillä yhdessä lasten kanssa. Kuvassa näkyi taustalla hirvi. Oikein rikas pohjoiseurooppalainen monikulttuurinen idylli siis tarjolla tulevaisuuden Ruotsissa.

Malmössä elää siirtolaisia enemmän rinnakkaisyhteiskunnan kaltaisissa oloissa kuin missään muussa Ruotsin kaupungissa. Hallitus on toivonut jo pitkään, että tilanne kohentuisi. On käynyt kuitenkin samalla tavalla kuin esimerkiksi Ranskassa, Isossa-Britanniassa ja Belgiassa. Nuorukaiset ovat julistaneet kadut omaksi valtakunnakseen ja he hyökkäävät rajusti sinne tulevien poliisien kimppuun. On syntynyt ”No-Go”-alueen käsite, jonne ulkopuolisilla ei ole enää asiaa ilman nuorukaisten lupaa. Tästä asiasta ovat kertoneet mm. The Local-sanomalehti  ja Ruotsin radio . Myös Youtubesta löytyy aiheeseen läheisesti liittyvä, Norjan television Göteborgin lähiöissä kuvaama ohjelma. Kaksi ensimmäistä kertovat asiasta varoen, mainiten että Malmön Rosengårdin lähiössä ”asuu paljon ulkomaalaisia” ja että siellä ”on korkea työttömyysaste”. Norjan televisio kertoo asiasta hiemän vähemmän poliittiseen korrektiuteen sortuen.

Neue Züricher Zeitung-lehti kertoi paikan arjesta joulukuussa 2006. Se viestitti lukijoilleen, että Malmön Rosengårdin lähiössä, pohjoismaiden tunnetuimmassa getossa, asuu 22000 asukasta. 90 prosenttia heistä on taustaltaan turkkilainen, afgaani, somali tai arabi ja heistä puolet on alaikäisiä. Siellä pystyy halutessaan elämään melkein yhteiskunnasta erillään, kouluissa puhutaan pääosin arabiaa. Herrgårdenissa, eräässä alueen korttelissa, tilanne on seuraava: Työssäkäyntiprosentti on työikäisten miesten kohdalla 16 ja työikäisten naisten kohdalla 10 prosenttia. Uskonto on keskeinen tekijä heidän elämässään, kirjoittaa Rosengårdissa kolme vuotta asunut sosiologi Aje Carlbom. Kun tehtaat suljettiin, ei huonosti koulutetulle siirtolaisväestölle löytynyt enää työpaikkoja. Niinpä uskonto määrittelee heidän ylpeytensä ja ihmisarvonsa.

No comments: