POLIITTISEN KORREKTIUDEN KUKKASIA- KIRJOITUKSIA SANANVAPAUDESTA

KIRJASTA:

Poliittisen korrektiuden kukkasia- kirjoituksia sananvapaudesta esittelee joitakin ilmaisuvapauden loukkauksia ja kuvaa niiden kautta tarkemmin ”poliittisen korrektiuden” monenlaisia vaikutuksia yhteiskunnallisella tasolla. Useimmat kirjan esimerkit ovat Saksasta ja Britanniasta mutta osataan sitä muuallakin. Kirja kertoo tarkemmin, että keitä halutaan erityisesti suojella ja minkä takia.

KIRJOITTAJASTA:

Mika Sankari on 33- vuotias yhteiskuntakriitikko Hartolasta. Hän on kiinnostunut erityisesti väestötieteeseen ja sananvapauteen liittyvistä ilmiöistä. Mika on opiskellut mm. aluetiedettä Vaasan yliopistossa ja saksan kieltä ja kulttuuria Münchenin Ludwig-Maximilians-Universitätissä. Aika kuluu kirjoittamisen lisäksi keikkatöiden, lukemisen, tenniksen ja uinnin merkeissä.

KIRJAA SAATAVILLA HINTAAN 10 €/KPL


TILAUKSET mika.sankari at gmail.com tai 0405640750

UUTUUS NRO 1: KÄÄNNÖSPALVELU PÄIVYSTYSPERIAATTEELLA

Toiminta-ajatus: Ota yhteyttä minuun ja toimita tekstisi, niin saat sen takaisin suomennettuna jopa samana päivänä! Käännettävät kielet ovat saksa, englanti ja ruotsi. Veloitus 30 euroa/ sivu, 1 snt/suomenkielinen sana tai erikseen sovittava korvaus toimeksiannon perusteella. Erikoisalojani ovat yhteiskunnallinen , urheiluun ja ravintolatoimintaan liittyvä sekä kaupallinen sanasto.


UUTUUS NRO 2: KÄÄNNÖSPALVELU KESTOTILAUS-PERIAATTEELLA


Toiminta-ajatus: Haluaisitko syventää jonkin tietyn alan osaamistasi ja tiedät siihen liittyvän nettisivuston julkaisevan aiheesta uutisia? Ja kaipaisit jonkun kääntämään ne selvälle suomenkielelle? Esimerkkinä voidaan ajatella erilaisia ajankohtaisjulkaisuja saksalaisilla sivustoilla. Hinnoittelu menisi esimerkiksi seuraavasti: 5 euroa/uutinen tai kuukausitilaus(sis. 4 juttua) 15 euroa. Lisähintä 3 euroa uutista kohti.Tai sopimuksen mukaan.

Wednesday, May 5, 2010

Monikulttuurinen Tanska, 2

Keväällä 2008 järjestettiin konferenssi, jonka aiheena oli ”Ulkomaalaisten integroituminen Kööpenhaminassa”. Järjestelyistä kantoi päävastuun kaupungin pormestarin lähipiiriin kuulunut Jacob Hougaard. Eräänä puhujana tilaisuudessa oli psykologi Nicolai Sennels. Hänen esitelmänsä aiheena oli ”Nuoret muslimit ja rikollisuus”. Sennelsillä oli pitkä kokemus nuorisotyöstä erityisesti muslimien parissa. Hän muistutti esitelmänsä aikana, että ”ei sovi unohtaa sitä faktaa, että suurin osa nuorisorikollisista on tällä hetkellä muslimeja”. Nicolai Sennelsin esitys herätti ansaittua huomiota ja se tarjosi samalla tosiasioihin perustuvia ratkaisukeinoja, jotta asioita voitaisiin hoitaa tulevaisuudessa paremmin kuin tähän asti on tehty. Hän sai rajua palautetta jo konferenssin aikana. Kaksi kuukautta myöhemmin Sennels vastaanotti kirjeen pormestarinvirastosta. Siinä kerrottiin lyhyesti, että hänen esitelmänsä oli ollut ”yhteensopimaton” Kööpenhaminan kaupungin arvojen kanssa. Tämä merkitsi hänelle samalla työpaikan menetystä.

Joidenkin voidaan katsoa jo periaatteessa valmistautuvan sisällissotaa tai muuta vakavaa kahakointia varten. Esimerkkinä yksi viikonloppu helmikuussa 2008. Silloin Kööpenhaminan kuuluisassa siirtolaiskorttelissa eli Nörrebrossa oli jälleen levottomuuksia. Muutamat mellakointiin osallistuneet pidätettiin rikkomusten takia. Alueella asuva sosiaalityöntekijä Ali Haseki vieritti syyn kahakoinnista poliisin niskoille. He kyttäävät hänen mukaansa nuorukaisten tekemisiä jatkuvasti ja siitä syystä nuoret hermostuvat ja alkavat riehumaan. Vandalismi ja autojen polttaminen viestivät sosiaalityöntekijän mukaan nuorten tyytymättömyydestä ja sille olisi tehtävä jotakin. Kyseinen kaupunginosa on todellinen muslimisiirtokunta, siellä toimii mm. joissain maissa kielletty terrorijärjestö Hizb-ut Tahrir, joka on perustettu Jordaniassa vuonna 1953. Se pyrkii taistelemaan paikallisten avulla demokratiaa vastaan. Kaupungin vuotuinen homoparaati kiertää nykyisin Nörrebron kaukaa siihen kohdistuneiden hyökkäysten takia. Homoille julisti kuolemaa mm. kööpenhaminalainen imaami Ahmed Akkari, koska se olisi ”sharia-lain ja islamin mukaista”. Nyt jopa lehtimiehet joutuvat varomaan tätä kaupunginosaa ja turvautumaan tarvittaessa virka-apuun siellä käydessään.

Muutamia vuosia sitten tanskalainen väestötieteilijä P.C Mathiessen säikytteli maanmiehiään. Hän varoitteli tanskalaisen elämänmuodon olevan eksyksissä ja jopa katoamassa. Jo vuonna 2020 olisi reilu kymmenesosa (13, 7%) tanskalaisista alkuperältään islamilaisen kulttuuripiirin alueelta. Tällä hetkellä on heitä reilut seitsemän prosenttia ja noin joka kymmenes tanskalainen on ulkomaalaistaustainen, kansalaisuuden saaneet mukaan luettuina. Tanskallakin on pitkä kokemus siirtolaisista, 1600- luvun hollantilaisista 1970- luvun chileläisiin ja kaikkea muuta tapahtui tuon ajan jakson välissäkin. Nykytilanne on kuitenkin erilainen, nimittäin nyt tulijat kokevatkin isäntäyhteiskunnan arvot itselleen uhkaksi eivätkä halua välttämättä edes yrittää niihin sulautumista eli ”oppia maassa maan tavoille”. Nörrebrossa tulevaisuuteen näkee aitiopaikalta jo nyt eli autojen poltot ja virkavaltaan kohdistuvat hyökkäykset ovat yhä tavallisempia. Nörrebron he ovat julistaneet ”omaksi” alueekseen, jonne valtion väkivaltakoneistolla ei enää ole asiaa. (Ulfkotte 2008: 161)

Siirtolaislevottomuuksia esiintyi muissakin kaupungeissa vuoden 2008 alussa. Århusissa pidätettiin pilapiirtäjä Kurt Westergaardin murhaamista suunnitelleita henkilöitä. Kööpenhaminan Nörrebrossa poliisi pidätti muutaman tunnin aikana lukuisia henkilöitä. He olivat sytyttäneet autoja, liikkeitä ja jättekatoksia tuleen. Århusissa nuoriso heitteli busseja kivillä. Useammissakin kaupungeissa pakokunta joutui hyökkäysten kohteiksi. Näitä näennäisesti spontaaneja levottomuuksia tapahtuu ympäri Eurooppaa. Niissä toistuu aina sama kaava eli asukkaat kertovat osoittavansa tuollaisella käytöksellä mahtinsa ja omistusoikeutensa ”omiin” alueisiinsa. Tällaisilla alueilla väestöltä puuttuu kunnioitus viranomaisia ja lakeja kohtaan. Jatkuvat tuhotyöt ja väkivalta ajavat ”vääräuskoiset” yhä ahtaammalle.

Tanskalaiset turvallisuusviranomaiset myönsivät maaliskuussa 2008 pitäneensä jo jonkin aikaa yhteyksiä yllä myös ääriryhmien suuntaan. Muutamissa yksittäistapauksissa olivat viranomaiset tehneet suoraa yhteistyötä ekstremistien kanssa. Se ei ollut sinänsä mikään suuri salaisuus Tanskassa. Tämä ”avoin” toiminta nähtiin turvallisuuspalvelu PETin kannalta parhaaksi keinoksi torjua kasvanut terroriuhka, joka oli lisääntynyt voimakkaasti Muhammed- pilakuvaskandaalin jälkeen koko läntisessä maailmassa. Alkuperäinen teksti kuuluu näin: ”Scharf said that the increased terrorist activities had contributed to PET having to conduct dialogue meetings with controversial people from ethnic minorities who were able to connect with ethnic extremists”. Poliittisen korrektisti ilmaistu ”controversial people from ethnic minorities” tarkoittaa luonnollisesti suomeksi sanottuna ääriaineksia.

Islamin uskoon kääntyneiden tai niin kuin he itse sanovat, siihen ”palanneiden” kanta-asukkaiden lukumäärä on kasvanut Tanskassakin muun Euroopan malliin. Kööpenhaminan yliopisto julkaisi tästä aiheesta tehdyn kyselytutkimuksen joulukuussa 2007. Tulos oli todella mielenkiintoista luettavaa, koska useimmat ”uudet” muslimit näyttivät omaksuneen tutkimuksen mukaan hyvinkin vanhoillisia ja radikaaleja islamin oppeja ja he suuntautuivat selkeästi poliittisen kentän vasempaan laitaan. Heitä ei voi siis pitää minään islamin uudistajina tai demokratian puolustajina. Tällä hetkellä islamiin kääntyy vuosittain noin 4000 tanskalaista.

Tanskalaiskirkkoja joudutaan jopa sulkemaan kävijöiden loppuessa ja ihmisten maallistuessa. Tämän lisäksi muslimeille omistettujen hautausmaiden kysyntä ja tarve on lisääntynyt viime vuosina tuhansien kääntymisten ansiosta. Bröndbyssä eli Kööpenhaminan lähistöllä on ollut jo jonkin aikaa muslimien oma hautausmaa. Seuraava muslimeille pyhitetty hautausmaa rakennettiin Herningiin (Juutinmaa) keväällä 2008. Sinne tultaisiin nimittäin hautaamaan tulevaisuudessa useita Juutinmaan muslimeja. Luodaanpa silmäys muualle ja katsotaan, että mitä vastaava on aiheuttanut toisaalla, käytetään esimerkkinä Sveitsin Baselia. Kaupungin lähistöllä sijaitsevan Liesenthalin muslimiyhteisö oli ehdottanut mielenkiintoista ”vaihtokauppaa” suvaitsevaisuuden edistämiseksi: He luopuisivat heille tarjotusta maatilkusta ja ottaisivat tilalle alueen vanhan hautausmaan, joka olisi puhdistettu ”vääräuskoisten” haudoista! Muslimeilla on vankka sääntö, heitä ei voi haudata sellaiseen maahan, joissa on edes hitusen verran vääräuskoisten jäänteitä. Jos tähän maanvaihto-operaatioon on jouduttu turvautumaan, niin se on tehty salaisesti, jotta vältyttäisiin kristittyjen loukkaamiselta. Näin toimittiin Sveitsin Luzernissa vuonna 2008, jolloin maa-aines myllättiin kokonaan ympäri. Tämä järkytti suuresti poliitikkoja ja kuolleiden omaisia mutta sekin vain sen takia, että tapaus pääsi vuotamaan jotain kautta julkisuuteen, vaikka niin ei ollut tarkoitus käydä. Joskus käännynnäismuslimit joutuvat hankaluuksiin, koska uuden uskonnon tavoille opetteleminen ei käy aina välttämättä ihan kädenkäänteessä ja ristiriitoja ilmenee.

Kunniamurhia varten ei ole säädelty maan lainsäädäntöön erillisiä lakeja( vrt. Norja), vaan ne käsitellään aivan samalla tavalla kuin muutkin rikokset ja rangaistukset jaetaan sen mukaan. Yksi tunnetuimmista kunniamurhista tapahtui Tanskassa vuonna 2005 Slagelsen kaupungissa, jolloin 18- vuotias Ghazala Khan murhattiin. Kaikkian yhdeksän lähisukulaisen todettiin olleen hänen murhansa takana. Hänen virheensä oli se, että hän oli uskaltautunut naimisiin paikallisen pojan kanssa ilman isän hyväksyntää ja häpäissyt täten ”perheen kunnian”. Tässä tapauksessa paikallinen vetoomustuomioistuin antoi selvän signaalin tulevaisuutta ajatellen, koska se päätti rankaista kaikkia osallisia eikä tyytyä tuomitsemaan ampujaa murhasta ja muita kahdeksaa henkilöä avunannosta murhaan. Ghazalan isä Ghulam Abbas tuomittiin elinkautiseen, tytön veli ja setä saivan 16 vuoden tuomion ja muiden tuomiot vaihtelivat 8 ja 14 vuoden välillä. Kun nämä tuomiot on aikanaan suoritettu, palautetaan koko joukko takaisin kotimaahansa.

Tanskan poliisi joutuu tekemisiin perheiden kunniakäsitykseen liittyvien rikosten kanssa toistuvasti. On kuitenkin muistettava, että kaikki tapaukset eivät päädy viranomaisten tietoon ja siksi todelliset luvut ovat vain arvailtavissa. Ghazala Khanin tapauksen jälkeen poliisi keräsi tilastoja näistä tapauksista ja on löytänyt sittemmin reilusti toistasataa rikosta, joiden on epäilty liittyvän kunniakäsitykseen. Niinpä monet itsemurhat, itsemurhayritykset ja parvekkeelta putoamiset ovat saaneet uusia selityksiä. Monet maahanmuuttajatyössä mukana olevat eivät uskalla tästä aiheesta nostaa isoa meteliä, koska he saavat usein kuulla ”asiakkailtaan” uhkailuja.

Muiden länsieurooppalaisten maiden tavoin ovat Tanskassakin mielisairaudet tyypillinen maahanmuuttajaväestöä koetteleva ongelma. Tanskalainen terveysvirasto Center for Folkesundhed i Region Midtjylland julkaisi kesällä 2008 sellaisen tutkimuksen, jonka tulokset koettelevat poliittisen korrektiuden rajoja. Tämän mukaan jopa joka kolmas maahanmuuttaja kärsii (hoidettavissa olevasta) mielisairaudesta. On myös huomionarvoista, että diabetekseen sairastumisen riski on somaleilla, libanonilaisilla, pakistanilaisilla ja Balkanilta saapuneilla jopa kahdeksankertainen kantaväestöön verrattuna. Myös selkäsairaukset ovat yleisiä maahanmuuttajien keskuudessa.

Eipä pidä unohtaa, että musliminaiset saattavat joutua kärsimään D-vitamiinin puutostilasta ankarassa ja pimeässä pohjoisessa ilmastossa, koska auringonsaanti on joskus uhattuna. Tämä vaikuttaa elimistössä monella tavalla, koska sen puute aiheuttaa mm. ongelmia aineenvaihdunnassa, verenpaineen ja luuston muodostumisessa. Ihmiset, jotka saavat paljon auringonvaloa, kokevat verenpainetta laskevan efektin, jota voi verrata verenpainelääkkeiden vaikutuksiin. Ongelmia aiheuttaa se, että musliminaisten täyskaapu estää tehokkaasti auringonsaannin, koska se on hyvin tiheää kangasta, josta valo ei juuri pääse läpi. Tämä asia on lääkärien tiedossa ja he ovat kehottaneet heitä tiedostamaan sen ja ottamaan asian vakavasti. Eräässä kansainvälisessä lääkärikokouksessa otettiin esiin musliminaisten tilanne Ison-Britannian Bradfordissa, jossa muslimien osuus kaupungin väestöstä on erittäin suuri. Britannian kansallinen National Health Service ohjeistaa heitä virallisesti ottamaan vahvistettuja D- vitamiinitabletteja. Ruotsissa on havaittu D- vitamiinin puutteen aiheuttavan sanomalehti The Localin (15.7.2008) mukaan somalialaisten maahanmuuttajien ja heidän lastensa keskuudessa jopa autismia. Sairastumiset johtuvat havaintojen mukaan siitä, että lapsetkin pukeutuvat niin, että he eivät saa tarpeeksi auringonvaloa. Tanskassakin on havaittu autismitapausten lisääntyneen.

Tanska on jo kokenut paljon islamin leviämisen seurauksia mutta lisäoppia on tarjolla koko ajan. Afrikkalainen Sudan, jonka perustuslaki pohjaa paljolti islamin vanhoihin oppeihin, asetti tanskalaiset matkustuskieltoon vuoden 2008 alussa. Eikä siinä kaikki, kaikkien tuotteiden ostokielto määrättiin voimaan välittömästi. Syynä näihin päätöksiin oli se, että eräät tanskalaislehdet olivat uhmanneet muslimeja Muhammed- pilakuvaskandaalin pahimpien tyrskyjen taannuttua niin, että ne julkaisevat profeetan kuvat uudestaan. Kaikki tuotteet huomioitiin, maitotuotteista lähtien. Kuinka Tanskassa sitten reagoitiin moiseen? Kiitos langetettiin lisääntyvän kehitysavun muodossa. Sen määrää lisättiin 60 miljoonasta dollarista 100 miljoonaan dollariin. Apua tarjottiin myös useiden keräysten kautta, kärsihän Sudan Darfurin kriisin takia suurista ongelmista. Internetissä löytyy lista haulla Financial Tracking Service.

Islamilaisen kulttuuripiirin alueelta tulleet maahanmuuttajat muodostavat tällä hetkellä noin seitsemän prosentin kokoisen vähemmistön Tanskassa mutta he käyttävät peräti yli neljäkymmentä prosenttia kaikista sosiaalituista. Silloinen työministeri Claus Hjort Frederiksen sortui eurooppalaisittain harvinaiseen avoimuuteen ja sanoi, että ”tietyt maahanmuuttajaryhmät ovat raskas taakka hyvinvointivaltiollemme”.117 Tanska tarvitsisi hänen mukaansa pian uuden maahanmuuttopoliittisen linjauksen, koska muuten se ”ajautuu konkurssiin”. Tanska onkin kaventanut sosiaalietuja ja tarjoaa nyt lähinnä välttämättömimmän avun. Ehkäpä he olivat tutustuneet Bahram Maghsoudin tutkimukseen. Siinä hän tuli todistaneeksi, että runsas sosiaaliavun jakaminen ei vähennä rikollisuutta eikä lisää turvallisuudentunnetta.

Sosiologit, media ja poliitikot olivat rummuttaneet maahanmuuttajien ja sitä kautta monikulttuurin mukanaan tuomaa rikkautta äänekkäästi vuosikausien ajan. Nyt heidän on ollut kuitenkin pakko tunnustaa, että sen takia esimerkiksi osa Kööpenhaminasta on muuttunut jengirikollisuuden myötä kurjempaan suuntaan. Tanska saa nyt kokea, että mitkä ovat seuraukset ei-niin-onnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta. Siivoustöistä vastaavat joka tapauksessa tanskalaiset veronmaksajat.

1 comment:

Anonymous said...

Poliittinen päätöksenteko pitäisi olla tarkempaa silloin kun tehdään päätöksiä pysyvistä muutoksista, kuten vieraan kansanryhmän ottamisesta maahan. Esim 5/6 enemmistö kuten perustuslain muutos Suomessa vaatii.